اصول و قوانین تعویض نمای ساختمان

اصول و قوانین تعویض نمای ساختمان

اصول و قوانین تعویض نمای ساختمان چیست؟ آیا اصول و قوانین خاصی دارد؟ با تیم بانیان نما مبنا مجری انحصاری طراحی و اجرای نمای خشک و مدرن همراه باشید تا به پاسخ سوالات خود برسید …

صاحب یک واحد بدون رضایت اکثر مالکان مجاز به تغییر رنگ شیشه های پنجره نمی باشد (چه رفلکس و چه دودی و …)

اما با رضایت دیگر مالکان امکان ایجاد تغییراتی در نمای خارجی ساختمان وجود دارد.

بعضی اوقات برخی از ساکنان یک مجتمع مسکونی تصمیم می گیرند که نمای ساختمان که در آن زندگی می کنند مانند در و پنجره را تغییر دهند. از طرف دیگر رعایت قوانین و مقررات مربوط به مالکیت آپارتمان ها ضروری است.

حریم خصوصیبخش مشترک آپارتمانبخش مشاعات

1- حریم خصوصی

هر آنچه به صراحت در سند مالکیت یک آپارتمان به نام مالک نوشته شده است، بخش خصوصی ساختمان محسوب می شود. مالکان می توانند بدون نیاز به اجازه همسایگان و البته با رعایت قوانین در زندگی شخصی خود تغییراتی ایجاد کنند.

2- بخش مشترک

به قسمت هایی از یک ساختمان، مانند انبار یا پارکینگ، که بین دو یا چند واحد مسکونی تقسیم شده و در یک سند ثبت می شود، بخش مشترک ساختمان گفته می شود. تمام تغییرات در این بخش ها باید با رضایت صاحبان همان بخش انجام شود.

3- بخش مشاعات

قسمت هایی از آپارتمان که همه مالکان در آن سهیم هستند و به عنوان مشاعات در دفتر اسناد رسمی ثبت شده اند، قسمت نشاعات ساختمان نامیده می شود و رعایت قوانین آپارتمان ساکن در آن ها ضروری است. هرگونه استفاده یا تغییر در این مناطق مستلزم  رضایت کلیه مالکان است.

بررسی مقررات تغییر نمای ساختمان

طبق قانون مالکیت آپارتمان ها، هیچ یک از ساکنان و صاحبان املاک حق ندارند قسمت عمومی ساختمان، از جمله نمای بیرونی یا درب را که از خارج قابل مشاهده است، بدون اطلاع و رضایت همه ساکنان محل تغییر دهند.

مسئله زیبایی ساختمان و شهر از جمله مواردی است که مربوط به رضایت همسایگان نیست. زیرا تغییر در هر قسمت از ملک بدون هماهنگی با سایر قسمت ها ، تعادل و هماهنگی آن را از بین می برد. به عنوان مثال، یک آپارتمان چهار طبقه با پنجره های متعدد در بلوک و راهرو، اگر هر یک از این پنجره ها رنگ دیگری داشته باشد یا برخی از آنها از امنیت برخوردار باشند و برخی دیگر از آن، اولین چیزی که جلب توجه می کند عدم هماهنگی و ویژگی. زشت به نظر می رسد بنابراین، آیین نامه های نمای ساختمان با دو هدف “زیبایی شهر” و “رضایت همه اعضای ساختمان” تعریف می شود.

آیا تعویض پنجره ساختمان قانون خاصی دارد؟

کسی نمی‌تواند پنجره واحد خود را که در نمای ساختمان است با پنجره‌ای غیرمشابه تعویض کند و یا با وسایل غیرمتعارف مانند حصیر، رخت آویز… تغییر دهد. البته اگر پنجره جدید ساخته شده مشابه پنجره قدیمی (نه دقیقا به همان شکل) باشد، تعویض پنجره قدیمی بدون ایراد است. به عنوان مثال، مالک یک واحد بدون کسب موافقت اکثریت مالکان حق ندارد رنگ شیشه پنجره‌های خود را دودی یا رفلکس‌ کند. اما با توافق اکثریت مالکان، امکان ایجاد تغییرات در نمای خارجی ساختمان وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید :

مراحل طراحی نمای ساختمان چیست؟
بهترین متریال نمای ساختمان چیست؟
اصول طراحی نمای ترمووود در ساختمان

بازسازی نمای آپارتمان چه مراحلی لازم دارد؟

۱.کسب اجازه و هماهنگی با تمام مالکان ساختمان
۲.دریافت مجوز از شهرداری بابت متریال قابل استفاده در نمای جدید ملک
۳.ارائه نقشه و طرح نمای جدید به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری
۴.کسب تاییدیه از کمیسیون‌های مربوط در شهرداری بابت نقشه
۵.دریافت مجوز ترمیم ساختمان از شهرداری و شروع به اعمال تغییرات، متناسب با جواز

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button