همه چیز درباره سقف یوبوت

سقف یوبوت

Uboat نام زیردریایی های جنگی است که ارتش آلمان در طول جنگ های جهانی اول و دوم از آن استفاده کرد. این سقف ابتدا توسط مهندسان ایتالیایی نامگذاری شد زیرا قالب های Uboot در حین کار در داخل یک تخته بتنی دفن شده اند.
به گزارش ساختمان نیوز ، سقف یوبوت از دو لایه بتن مسلح در بالا و پایین دال توخالی تشکیل شده است. فضای بین این دو لایه با قالب هایی به نام “Uboot” پر شده است. این قالب ها مانند بلوک های رس یا پلی استایرن دارای شکل هندسی مکعبی اما توخالی هستند. نکته این است که با توجه به تنوع الگوهایی که در سالهای اخیر در کشور وجود داشته است ، از الگوهای استاندارد Uboot استفاده کنید.

 

مشکل اصلی اسلب در ساختمانهای بتنی وزن بالای آنها است که طول دهانه ها را محدود می کند. به همین دلیل ، فناوری های جدید بتن مسلح مانند دال توخالی بتنی Ubot بر افزایش طول دهانه و همچنین کاهش وزن یا غلبه بر ضعف طبیعی بتن در مقاومت کششی تمرکز می کنند.

Uboot یک محصول پلیمری بر پایه پلی پروپیلن است که برای روشن و تقویت اسلب و فونداسیون های بتنی گسترده طراحی شده است. تخته Uboot یک تخته توخالی متشکل از تیرهای عمودی است که بار را در دو جهت منتقل می کند. پانل های Uboot به عنوان سیستم های مش دو طرفه با قالب برای سازه های بتنی مقاوم و تقویت کننده طبقه بندی می شوند.

نوارهای یاتاقان طراحی شده در Uboot Mesh Panels در واقع تیرهای I عمودی هستند که به دلیل سفتی و سبکی بالای پانل ، قادر به مقاومت در برابر شکاف های طولانی و کنترل کافی این شکاف ها هستند.

آشنایی کامل با یوبوت

یوبوت یا U-boat نام زیردریایی های جنگی است که ارتش آلمان در جنگهای اول و دوم جهانی استفاده می کرد. از آنجا که قالبهای مورد استفاده در سقف Uboot در طول فرآیند در داخل اسلب بتنی دفن شده بود ، سقف ابتدا به نام مهندسان ایتالیایی نامگذاری شد.

در پایان قرن بیستم ، مهندسان ایتالیایی به بررسی سطوح مختلف ، به ویژه صفحات بتنی پرداختند تا بتوانند دهانه های بزرگتر ، کنسول های بلندتر و در نتیجه تمام کارهای تقویت کننده را ایجاد کنند. اختراع سیستم Ubot دو جداره و معرفی آن به جهان.

حال این سال مطرح می شود که Uboot چیست؟ دال توخالی (Uboot) از سال 2009 با تأیید مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان در ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

هدف استفاده از یوبوت چیست؟

هدف اصلی از قرار دادن قالب یوبوت در داخل اسلب بتنی ایجاد سوراخ های خالی در داخل دال و حذف بتن غیر موثر بین آنها است. در سقف و پایه ساختمانها استفاده می شود و از مخلوطی ابتکاری از قالب های بتن ، آهن و پلی پروپیلن ساخته شده است.

همه اینها باعث استحکام بیشتر ساختار و بنابراین ساختمان در برابر زلزله و سایر حوادث می شود. ساختار Uboot می تواند در اکثر پروژه های مهندسی مورد استفاده قرار گیرد که نیاز به سطوح بزرگ با مزیت کاهش مصرف بتن و غیره دارد ، بنابراین وزن را کاهش می دهد و در عوض طبقات بیشتری را احتیاج دارد و نیازی به پایه های سنگین و حجیم نیست.

در نگاه اول ، هزینه و اجرای این نوع سیستم سقف ممکن است زیاد و دشوار به نظر برسد. با این حال ، پیاده سازی این روش در دیافراگم های بزرگ و ابعاد بزرگ تقریباً از همه روش های موجود به لحاظ اقتصادی و در نهایت برابرتر حاصل می شود.

ویژگی یوبوت چیست؟

یکی دیگر از مزایای این روش این است که ما می توانیم بدون حضور تیم اجرایی تخصصی به تقویت سازه ای برسیم و به دنبال آن مقاوم سازی ساختمان ها انجام شود. U-BOOT یک ساختار قابل بازیافت ساخته شده از پلی پروپیلن است که به عنوان یک تخته و سقف توخالی برای سازه استفاده می شود و در نتیجه باعث استحکام بیشتر ساختار می شود.

U-boot یوبوت یا دال بتنی مسلح شامل دو لایه بتن مسلح است که در بالا و پایین دال و به صورت گسترده قرار گرفته است و فضای بین این دو لایه با نوعی بلوک توخالی دائمی به نام (U -BOOT) که از پلی اتیلن ساخته شده است.

این محصول مانند بلوک های رس یا پلی استایرن دارای هندسه مکعبی اما توخالی است که با توجه به نیاز پروژه و محاسبات طراحی ابعاد متفاوتی دارد.

در دال های توخالی ، استفاده از توری تیر عمود بر زیر دال اصلی باعث کاهش حجم بتن و آرماتور و در عین حال کاهش وزن سقف می شود. با این حال ، در این سیستم ، سختی سطح مقطع دال افزایش می یابد. این افزایش سختی به دلیل ایجاد مقطع T شکل در دال است.

مزایای فنی‌ یوبوت:

  1.  امکان حذف تیر بین ستون‌ها و یا استفاده از تیرهای پنهان بدون آویز که مکان یابی بهینه ستون‌ها را فراهم می‌نماید
  2.  توزیع متقارن نیروها در نقاط مختلف دال سقف
  3.  کاهش تعداد‌، ابعاد و تنوع ستون‌ها
  4.  قابلیت طراحی بهتر پلان معکوس به جهت حذف تیرهای میانی
  5. افزایش قابل ملاحظه سختی دال سقف با افزایش جزئی وزن آن که کنترل خیز سقف را تسهیل نموده، امکان افزایش فاصله ستون‌ها و اجرای سازه‌های با دهانه بزرگ را فراهم می‌نماید
  6. کارائی بهتر سقف از نظر عایق بندی صوتی و لرزش صفحه‌ای
  7. کاهش بارهای وارده بر خاک (در صورت استفاده از یوبوت در فونداسیون) و امکان حذف یا کاهش تعداد و ابعاد شمع‌ها در خاک‌های سست
  8.  ایمنی بالا در برابر آتش سوزی و تامین نیازهای فنی

قالب یوبوت‌ چیست؟

انواع قالب‌های یوبوت موجود در بازار ایران را می توان به چهار دسته تقسیم نمود.

  •  قالب یوبوت تک
  • قالب یوبوت دوبل
  •  قالب یوبوت اصلاح شده
  •  قالب یوبوت پلی استایرن

هدف و عملکرد قالب‌های سقف یوبوت‌

هدف اصلی از قرار دادن قالب Uboot در داخل اسلب بتنی ایجاد سوراخ های خالی در داخل دال و حذف بتن غیر م inثر در وسط آن است. این امر باعث می شود که علاوه بر سبک شدن دال ، به دلیل ضخامت و استحکام بالای دال ، دهانه های بزرگ را نیز بپوشانید.

این قالب ها نقش ساختاری ندارند و فقط وظیفه حذف بتن و ایجاد سوراخ در داخل بتن را بر عهده دارند و پس از مجموعه بتن ، کارکرد دیگری ندارد. از آنجا که قالب از بتن خارج نمی شود ، به آن قالب با دوام نیز می گویند.

کاربرد سقف های کوبیاکس و یوبوت چیست؟

سقف های کوبیاکس و یوبوت در واقع یکی از برترین سیستم های سقف است که این روزها هم در ایران بسیار رایج شده است. این نوع سقف از لحاظ سازه ای شبیه به دال دو طرفه است که البته تفاوت هایی با آن دارد.

یوبوت محصولی پلیمری با پایه پلی پروپلین است، که با هدف سبک سازی دال ها در سقف و پی های گسترده ی بتنی طراحی شده است. دال یوبوت از نوع دال های مجوف متشکل از تیرچه های عمود بر هم است، و بار را به صورت دو طرفه منتقل می کند.

امتیازات یوبوت چیست؟

  1.  دال مجوف باعث بهبود عملکرد لرزه ای ساختمان می شود
  2.  کاهش در تعداد ستون ها
  3.  بهبود رفتار صوتی و انتقال کمتر صوت و عایق صدا شدن ساختمان
  4.  در این سیستم امکان ستون گذاری به صورت نا منظم وجود دارد
  5.  چیدن قالب ها با توجه به نقشه های اجرایی
  6.  ضد حریق شدن ساختمان
  7.  باز کردن قالب های کف
  8.  افزایش تعداد طبقات
  9.  کاهش وزن بار کلی ساختمان بر روی ستون ها و فنداسیون
  10.  ایجاد ستون های قارچی شکل با قابلیت ضخیم نبودن و حجم کمتر

سخن پایانی و جمع بندی

  •  اسلب توخالی Uboot ، سقف کاشی و تیرچه همه قادر به اجرای سازه های با سوراخ طولانی هستند. در سیستم Uboot ، قالب مشابه قالب سقف مسطح است و تیرهای سقف داخلی اغلب برداشته می شوند ، در حالی که در سقف دال ، به دلیل وجود تیرها و تیرهای معلق ، علاوه بر افزایش اندازه و هزینه قالب به اجرای آن نیز دشوار است ، همزمان می شود و سرعت اجرا را کاهش می دهد و در نهایت سقف کاذب باید زیر سقف پوشانده شود.
  • از نظر اقتصادی ، سقف ها ، تابلوها و تیرچه های Uboot تقریباً دارای هزینه اجرا هستند ، اما با در نظر گرفتن هزینه نصب سقف های کاذب ، هزینه فضای استفاده نشده به دلیل تیرهای معلق و همچنین هزینه نصب وسایل زیر سقف پانل ها و تیرها ، هزینه کل سقف Uboot بسیار کمتر خواهد بود.
  • سقف یوبوت به دلیل وجود شکاف های هوا در برابر انتقال سر و صدای هوا و همچنین جلوگیری از گسترش آتش عملکرد بسیار خوبی دارد.

منبع : سایت اخبار ساختمان

همچنین بخوانید:

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button