معرفی میلگرد اوتکا

Otka میلگرد

میلگرد اوتکا، یکی از پرکاربردترین انواع آرماتور در سقف های چوبی و صنعت ساختمان است.

علاوه بر آشنایی با میلگرد اوتکا، آشنایی با میلگرد لحظه ای منفعل نیز باید در نظر گرفته شود. آیا از ویژگی های این میله ها اطلاع دارید؟ در ادامه این مقاله ما جزئیات این حوزه را توضیح خواهیم داد. 

تیرها در آرماتور بتنی یا روی بال پایین تیرهای فولادی قرار می گیرند. این امر گاهی باعث می شود تیرچه ها فضای کافی برای نشستن نداشته باشند. بنابراین ، این احتمال وجود دارد که آنها در طی فرایندهای عملیاتی مانند ریختن بتن و حتی تردد افراد ترک کنند.

اکنون، برای حل این مشکل، از تقویتی به نام میلگرد اوتکا استفاده می شود. محل استفاده از این تقویت کننده ها قسمتی است که تیر به تیر متصل می شود. میلگرد اوتکا باید علاوه بر جوشکاری تیر در بال پایین استفاده شود. از نظر ظاهری، شکل این موتور شبیه گردن اردک است. میلگرد اوتکا دارای ویژگی هایی مانند قابلیت قرارگیری بر روی هر تیر و قابلیت خم شدن تا 180 درجه می باشد.

مزایای میلگرد Adka

  1. سقف را محکم می کند و از تیر نمی ترکد.
    * هنگام شکستن سازه ، سقف به هیچ عنوان فرو نمی ریزد.
    * ارتفاع سقف را کاهش می دهد.
    * بار روی میله های کششی اصلی را کاهش می دهد.
    * دامنه ارتعاشات را کاهش می دهد.

میلگرد ممان منفی

علاوه بر میلگرد آدکا ، میلگرد لحظه ای منفعل نیز یکی از پرکاربردترین آرماتورها در سطوح تیر است. به طور کلی ، در طراحی تیرچه های بلوک ، فرض بر این است که تیرچه ها دارای یک دهانه ساده هستند و مقدار تکیه گاه آنها صفر است. اما در عمل ، اینطور نیست و به دلیل یکپارچگی دال سقفی بتنی ، مقداری لنگر غیرفعال در دال ایجاد می شود.

بنابراین ، لازم است اصلاحاتی انجام شود که بتواند در برابر این لنگر منفی مقاومت کند. این تنظیمات باید به گونه ای انجام شود که تیرهای مفاصل در پایه ها بتوانند لنگر غیرفعال را تحمل کنند. بنابراین ، از میله های آهنی کوچک در بالای دال سقفی بتنی و بین دو دهانه مجاور استفاده می شود. این بافل ها نیروی کششی ناشی از لنگر منفی روی دال را خنثی می کنند.

مزایای استفاده از گشتاور منفی شامل خارج نشدن سقف از میلگرد ، کاهش بار روی ریل های کششی اصلی ، جلوگیری از فروپاشی کامل سقف در هنگام پارگی ، کاهش ارتفاع سقف و کاهش دامنه ارتعاشات است.

از آنجایی که از میله های تقویت کننده لحظه ای منفی در ابتدا و انتهای تیر استفاده می شود ، نام تیر نیز بر روی آنها قرار می گیرد. میله های لحظه ای منفی مانند میلگرد ادکا بر روی هر تیر قرار می گیرد. حداقل خم لحظه ای منفی 90 درجه.

مقایسه میلگرد ممان منفی و میلگرد ادکا

* استفاده از میلگرد لحظه ای منفی در همه موارد ضروری است ، اما میلگرد ادکا زمانی استفاده می شود که نیروی برشی در انتهای تیرآهن کافی نباشد.
* استفاده از میلگرد EDCA برای جلوگیری از ترک های برشی استفاده می شود. این در حالی است که از آرماتور لحظه ای منفی برای خنثی کردن نیروی کششی ایجاد شده توسط لنگر منفی در بالای دال استفاده می شود. بنابراین مراقب باشید عملکرد این دو را با هم اشتباه نگیرید.

نکات اجرایی لازم میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی

مشاهده نقاط عملیاتی برای استفاده از فولاد تقویت کننده از اهمیت ویژه ای برخوردار است که مهمترین آنها در زیر شرح داده شده است.

* قبل از هر چیز لازم است بدانید که برای جلوگیری از ترک های برشی از میلگرد ادکا که نوعی میلگرد برشی است استفاده می شود. برای استفاده از میلگرد آدکا ، باید حداقل 12 سانتی متر از میلگرد کششی تا تکیه گاه امتداد یابد. در غیر این صورت ، این میلگرد باید با سطح مقطع برابر میلگرد کششی و طول پوشش کافی در انتهای تیر نصب شود.
* میلگرد منفی باید با تکیه گاه خمشی 15٪ در وسط سوراخ به تکیه گاه نصب شود. اگر یک تکیه گاه متوسط ​​باشد ، بر اساس حداکثر مقدار خم شدن دهانه های جانبی محاسبه می شود.
*تیرها به طور کلی با دو انتهای لولایی فرض شده و طراحی شده اند. با این حال ، همیشه مقداری لنگر منفی در بسته وجود دارد. استفاده از تقویت کننده منفی می تواند لنگر منفی ایجاد شده در تیر را خنثی کند.
* از آنجا که در دو انتهای تیرچه تنش وجود دارد ، استفاده از آرماتور لحظه ای منفی مهم و ضروری است.

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button