نرم افزارهای ساختمان سازی

نرم افزارهای ساختمان سازی

نرم افزارهای ساختمان سازی چه تاثیری در طراحی و اجرای نماهای ساختمانی دارد؟ در ادامه به شما انواع نرم افزارهای ساختمان سازی را معرفی خواهیم کرد که به شما در طراحی و اجرای نمای خشک و مدرن نیز بسیار کمک میکند.

در دنیای مدرنی که امروز در آن زندگی می کنیم، طراحی ساختمان و فضای داخل و طراحی نمای ساختمان برای بسیاری از افراد بسیار مهم است و به همین منظور گاهی کمک طراح استخدام می شود و یا از برنامه ها و نرم افزارهای معماری استفاده می شود. و سه بعدی استحکام ساختمان و سازه ساخته می شود که در این صورت در هزینه های ساخت صرفه جویی زیادی می شود.

امروزه صنعت ساختمان سازی یکی از پیشرفته ترین خدمات در جهان است و علی رغم رشد و توسعه فناوری در این زمینه، بسیاری از نرم افزارهای ساختمان سازی وارد این حوزه شده اند که کار را برای مهندسان و طراحان مختلف بسیار آسان کرده است.

در دهه های گذشته، زمانی که کامپیوترها و نرم افزار در مراحل ابتدایی بودند، برنامه ریزی برای ساخت و سپس ساخت آن کند بود.

اما امروزه، انقلاب فناوری نه تنها مهندسان و مصرف کنندگان را نسبت به کیفیت و مقاومت ساختمان ها اطمینان بخشیده، بلکه دقت تجزیه و تحلیل و طراحی را افزایش داده و آن را تسریع کرده است.

امروزه، نرم افزارهای ساختمانی زیادی در زمینه طراحی، تجزیه و تحلیل و ساخت پروژه های کوچک و بزرگ وجود دارد که در این میان برنامه هایی هستند که با تجزیه و تحلیل سه بعدی در بین طراحان سازه سروکار دارند.

نرم افزار ساخت و ساز همچنین به افزایش بهره وری در صنعت ساختمان کمک می کند و از اتلاف وقت و انرژی اضافی هنگام تجزیه و تحلیل هر قسمت از پروژه جلوگیری می کند. در این مقاله می خواهیم نرم افزارهای ساختمان سازی پر کاربرد را معرفی کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : نحوه اجرای نمای سرامیک ساختمان چگونه است؟

این نرم افزار یکی از نرم افزارهای مدنی است که در پروژه های کوچک مانند طراحی ساختمان تا پروژه های بزرگ مانند ساخت یک فرودگاه بین المللی کاربردهای زیادی دارد. کاربرد نرم افزار AutoCad Civil 3D که یکی از نرم افزارهای مدنی است ، مدل سازی و نقشه برداری اطلاعات را ایجاد می کند. این برنامه به افزایش سرعت و کیفیت کار مهندسان عمران کمک می کند.

این برنامه سه بعدی در کلیه کشورهای پیشرفته برای طراحی و توسعه پروژه های توسعه و مدل سازی اطلاعات استفاده می شود. این برنامه تقریباً در همه پروژه های سازه ای قابل استفاده است.

نرم افزار ایتبس ETABS

این نرم افزار پس از 40 سال تخقیق و تسعه مداوم توانسته در لیست بهترین نرم ازاهای ساختمان سازی قرار بگیرد.  این نرم افزار دارای قدرت تحلیلی و غیرخطی سریع است و می تواند طراحی پیشرفته و جامعی را برای انواع مختلف مواد با استفاده از نمایشگر ارائه دهد. 

در این برنامه، وجود نقشه های شماتیک به کاربران امکان می دهد از سرعت و راحتی برخوردار باشند، آنها ساختمان آلمان را رمزگشایی کرده و نتایج تجزیه و تحلیل را انجام داده اند. این برنامه یکی از نرم افزارهای مدنی است که از همه سبک ها و تکنیک ها برای طراحی سازه های بتونی و سازه های فولادی، طراحی لرزه ای، فشار باد و موارد دیگر پشتیبانی می کند.

نرم‌افزار SketchUp Pro

این برنامه ساخت سه بعدی همچنین یکی از نرم افزارهای ساختمانی است که امکانات زیادی برای طراحی ساختمان دارد. SketchUp Pro مدل سازی سه بعدی پیشرفته و بازار آنلاین دارد که همه چیز را در مورد طراحی خانه آموزش می دهد.

این برنامه به شما امکان می دهد تا به راحتی ساختمان مورد نظر خود را در سه بعد طراحی کرده و با انتخاب الگویی برای آن جزئیات را مشاهده کنید.

در این برنامه سه بعدی می توانید دیوارها ، کف ها ، بلوک های اصلی ، جزئیات و موارد زیادی را با استفاده از “LayOut” ایجاد و بررسی کنید.

از این نرم افزار که یکی از بهترین نرم افزارهای معماری برای طراحی و شبیه سازی خانه است، برای طراحی پیاده روها و پله برقی ها نیز با جزئیات بسیار استفاده می شود.

این برنامه گزینه هایی برای مقیاس گذاری و اندازه گیری دقیق دارد و توسط معماران و مهندسان عمران و طراحان عمران مورد استفاده قرار می گیرد.

نرم افزار ساختاری سه بعدی (TEKLA)

این برنامه با نام XSTEEL نیز شناخته می شود و یک نرم افزار کاملاً شناخته شده و کاربردی و در عین حال حرفه ای برای طراحی و مدل سازی سازه های فلزی و بتونی بزرگ بسیار پیشرفته و مدرن مانند استادیوم ها و برج ها است.

مهندسان عمران ، طراحان سازه و سازندگان سازه های فلزی از این برنامه سه بعدی برای مدل سازی مدل های سه بعدی و تجزیه و تحلیل پروژه ها استفاده می کنند.

برنامه Tekla در واقع یکی از نرم افزارهای ساختمانی است که با استفاده مناسب از محیطی آسان برخوردار است و می تواند تمام نقشه های سازه ای را که همان نقشه های کارگاه است با تمام جزئیات و اطلاعات ، به طور کامل و خودکار و بدون نیاز به طراحی دستی ایجاد کند.

در قسمت فولادی این نرم افزار که به Xsteel معروف است اتصالات فولادی با دقت طراحی و ترسیم می شود.

برنامه Tekla Struktures یکی از نرم افزارهای مدنی است که برای مدل سازی سازه های فلزی و بتنی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین یک گزینه عالی برای مدل سازی سازه های فولادی با پیچ و مهره است. در وسط این نرم افزار امکان تجزیه و تحلیل مدل ساخته شده با کمک برنامه STAAD وجود دارد.

نرم افزار CSI Perform 3D

این نرم افزار همچنین یک برنامه ساخت سه بعدی برای ساخت سازه های پیچیده است. در این نرم افزار که نرم افزار پایداری ساختمان نیز محسوب می شود ، مدلها به صورت غیر خطی و بر اساس حالتهای مختلف مقاومت و تغییر شکل تجزیه و تحلیل می شوند.

در نرم افزار مقاومت ساختمان ، هندسه مدل را می توان از برنامه SAP2000 یا ETABS خواند و انواع مختلفی از عناصر مانند تیرها ، براکت ها ، دیوارهای برشی (دارای سوراخ) ، دال های کف ، کمک فنرها و جدا کننده ها را می توان استفاده کرد.

در زمینه نرم افزار مقاومت ساختمان ، این برنامه بارها را در مراحل مختلف به سازه وارد می کند. به عنوان مثال ، بار زمین لرزه پویا پس از یک بار استاتیک غیرخطی اعمال می شود.

خروجی های عملکرد CSI شامل نسبت ها یا الزامات ظرفیت ، نمودارهای غیر خطی ساکن ، نمایش تعادل انرژی ، اشکال مد ، هندسه تغییر شکل یافته و پاسخ نیرو و تاریخچه تغییر زمان است.

نرم افزار SketchUp

نرم افزار Sketchup یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای مدنی است که در زمینه مدل سازی سه بعدی به مهندسان کمک می کند. کار با آن بسیار آسان است و دارای یک پایگاه داده گسترده از مدلهای ایجاد شده توسط کاربر است.

از این برنامه سه بعدی می توان برای انواع مختلف پروژه های مدل سازی سه بعدی مانند معماری ، طراحی داخلی و طراحی بازی های ویدیویی استفاده کرد.
نرم افزار ساختاری 90 (SAZE90)
نرم افزار Structure 90 به ترسیم نقاشی ساختارهای خاص کمک می کند. این نرم افزار از نتایج نرم افزار ساخت و ساز ETABS ، SAP ، SAFE استفاده می کند و تمام جزئیات نقشه های سازه های بتنی را با دقت ترسیم می کند.

این جزئیات شامل رنگ آمیزی تیرها ، رنگ آمیزی ستون ها ، رنگ آمیزی دیوارهای برشی بتونی ، نقاشی پایه های رنگ آمیزی ، رنگ آمیزی تخته کف ، رنگ آمیزی تیرها ، رنگ آمیزی پله های بتونی ، رنگ آمیزی مقادیر مواد ، از جمله حجم و وزن بتن استفاده شده ، مقدار مورد استفاده تقویت کننده محاسبه بهینه از روش برش میلگرد ، ورق پرسلن اتوماتیک و غیره

نرم افزار Graphisoft Archicad

این برنامه یکی از دقیق ترین نرم افزارها در زمینه نرم افزارهای معماری است که توسط طراحان برای طراحی نقشه ساختمانها و سایر سازه ها استفاده می شود.

نکته جالب در مورد این برنامه این است که Graphisoft Archicad اولین نرم افزار موجود در بازار در زمینه توسعه و ارائه نقشه های معماری و عمرانی در حالت دو بعدی و سه بعدی است.

Graphisoft Archicad یکی از بهترین پروژه های نرم افزار طراحی است که دارای ویژگی ها و فناوری های پیشرفته ای مانند برنامه اتوکد است و توسط مهندسان ، معماران و نمایندگان برای طراحی و ساخت سازه مورد استفاده قرار می گیرد.
برنامه Tekla Struktures یکی از نرم افزارهای مدنی است که برای مدل سازی سازه های فلزی و بتنی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین یک گزینه عالی برای مدل سازی سازه های فولادی با پیچ و مهره است.

سخن پایانی

امروزه نرم افزارهای ساختمانی زیادی در زمینه طراحی ، تجزیه و تحلیل و همچنین ساخت پروژه های کوچک و بزرگ و مقاومت ساختمان وجود دارد.
نرم افزار معماری و ساختمانی و پایداری ساختمان ها به افزایش بهره وری در صنعت ساختمان کمک می کند و از اتلاف وقت و انرژی در تجزیه و تحلیل پروژه جلوگیری می کند.
SketchUp Pro به شما امکان می دهد به راحتی ساختمان خود را به صورت سه بعدی طراحی کرده و الگویی را برای کاوش در جزئیات انتخاب کنید.
در iTBS ، نقشه های شماتیک به کاربران اجازه می دهد تا به سرعت و به راحتی عناصر ساختاری را رمزگشایی کنند و نتایج تجزیه و تحلیل ها را درک کنند.
برنامه Tekla Struktures یکی از نرم افزارهای مدنی است که برای مدل سازی سازه های فلزی و بتونی استفاده می شود.
در نرم افزار پایداری ، جریان هندسیدر iTBS ، نقشه های شماتیک به کاربران اجازه می دهد تا به سرعت و به راحتی عناصر ساختاری را رمزگشایی کنند و نتایج تجزیه و تحلیل ها را درک کنند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button