وال پست و جزئیات نحوه اجرای آن چیست؟

وال پست ساختمان بانیان نمای مبنا

به طور کلی، وال پست یا همان ستون دیوار وظیفه انتقال انرژی از دیوار به قاب ساختمان را بر عهده دارد، به همین دلیل دیوار آسیب نمی بیند و آسیب نمی بیند. نیرویی که در اینجا به آن اشاره می شود نیروی باد یا زلزله است.

به گزارش اخبار بانیان نما، وال پست عنصری غیر سازه ای است که اجرا و عدم اجرای آن به نظر معمار طراحی ساختمان بستگی دارد. اهمیت استفاده از ستون های دیواری آسیب نرساندن به قسمت های اصلی سازه مانند تیرها، ستون ها و سقف ها است. استفاده از پست های دیواری می تواند عملکرد مناسب سازه را تضمین کند.

وال پست به دو دسته ستون های دیواری عمودی و ستون های دیواری افقی تقسیم می شوند. عملکرد وال پست بصورت عمودی و افقی است به گونه ای که دیوار با اسکلت برخورد می کند و در نتیجه باعث استحکام دیوار می شود.

انواع وال پست از نظر اداری به دسته های مختلف تقسیم می شوند. همانطور که قبلاً ذکر شد، یکی از راه های پیاده سازی Wall Post استفاده از پیچ نصب است. روش های دیگر اجرای می تواند اجرای کمربند در اطراف ستون، اتصال دیوار به ستون با استفاده از میلگرد، گره زدن دیوار با نصب میلگرد در داخل ستون ها، استفاده از میلگرد زمین برای محدود کردن دیوا ، مهار دیوار با عبور میلگرد اشاره شده به داخل ستون باشد. داخل سوراخ قالب و اجرای تکیه گاه دیوار به عنوان یک پناهگاه.

نوع اتصال ستون دیوار باید به گونه ای باشد که اجزای عمودی بر روی سقف و کف ساختمان محکم شوند. بدین منظور قبل از ریختن بتن در داخل قالب، تخته تعویض می شود و پس از ریختن بتن، از تخته ها برای تثبیت ستون های دیواری استفاده می شود. از دیگر روش های تعویض پانل ها می توان به استفاده از پیچ های نصب کننده اشاره کرد.

همچنین بخوانید:

ویژگی های پست وال

وال پست می توانند به صورت فلز یا بتن مسلح باشند. نمونه های فلزی دیواری معمولاً به صورت پروفیل، رولپلاک و قوطی هستند. از پست های دیواری به منظور ادغام دیوار در فواصل و طول های مشخص استفاده می شود. پایه دیوار به عنوان یک تیر یا ستون عمل می کند و در انتهای قاب با یک دهانه بلند و یک مکان پوشانده شده توسط یک دیوار قرار دارد.

نحوه کار وال پست

وال پست در قسمت های مختلف مانند ساختمانهای بتونی، اسکلت فلزی و بلوک های سیمانی انجام می شوند. در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هر یک توضیح خواهیم داد.

نحوه اجرای ستون دیواری بر روی سازه بتنی

برای اجرای ستون دیواری در سازه بتنی ابتدا باید محل قرارگیری و ساخت ستون دیواری مطابق با نقشه تعیین شود. سپس پانل های اتصال بر روی کف و سقف نصب می شوند. لازم به ذکر است که در هنگام اجرای دیوار فاصله نصب پست پست دیوار خالی مانده است. سپس، هنگام چیدمان بلوک ها در هر دو ردیف، باید از گیره استفاده شود و دو دیواره جداگانه به یکدیگر متصل شوند.

پس از پایان دیوار ، از چهار میلگرد استفاده می کنیم و آن را به ورق های اجرا شده در کف و سقف جوش می دهیم. پس از انجام این کار ، از سیم تقویت کننده برای اتصال میله های تقویت کننده به گیره ها و پروفیل دیوار استفاده می کنیم. در این مرحله داخل قالب بتن می ریزیم و در آخر پس از باز شدن قالب ، دیواری ستونی متناسب با ضخامت دیواره خواهیم داشت.

نحوه اجرای ستون دیواری فلزی در یک بلوک سبک

هنگام اجرای وال پست فلزی در بلوک های سبک، اول از همه، با توجه به نقشه، باید محل پانل های اتصال برای کف و سقف بررسی و تعیین شود. پس از انجام این کار، ورق های اتصال را نصب کرده و براکت دیواری را به صفحات پایین و بالا جوش دهید. سپس کل بلوک را در یک طرف و تیرچه دیواری را در سمت دیگر از داخل بلوک ایجاد کنید.

همچنین بخوانید:

نحوه اجرای وال پست بر روی قاب فلزی

به طور کلی می توان گفت که وال پست در یک قاب فولادی انجام می شود به طوری که ستون دیواره در قاب فلزی با جوشکاری به تیر و ستون متصل می شود.

استانداردهای اجرای وال پست

استانداردهای اجرای Wall Post در بخش 7.5.3 از آیین نامه 2800 بیان شده است. استانداردهای اجرای وال پست مطابق با این بند شامل موارد زیر است:

  1. اگر طول دیوار از 6 متر بیشتر باشد، باید روی دیوار نصب شود. در بعضی موارد، این اندازه 5 متر است.
  2. اگر طول دیوار 40 برابر بیشتر از ضخامت دیوار باشد، ساخت ستون دیوار ضروری است.
  3. آنچه در این آیین نامه در مورد دیوار عمودی و افقی ذکر شده است، اجرای دیوار بیش از 3.5 متر است.

اجرای صحیح عملکرد وال پست باید از طریق همکاری مهندس عمران ناظر و معمار ناظر انجام شود. وظیفه مهندس عمران ناظر کنترل عملکرد صحیح مرکز دیوار و وظیفه مهندس ناظر کنترل اجرای دیوارهای داخل ستون دیوار است.

اشتباهات رایج هنگام کار با وال پست

در برخی موارد، اجرای وال پست توسط پیمانکار قابل تغییر است. یکی از دلایل این تغییرات کاهش هزینه های احتمالی ساخت است. یکی از رایج ترین اشتباهات در این زمینه استفاده از میلگرد به جای زاویه در اجرای پروفیل های افقی است.

اشتباه دیگر در این زمینه عدم چرخش زاویه های افقی و عمودی به عقب است. عدم انجام این کار باعث می شود که دیوار فقط از یک طرف، در داخل گوشه ها اجرا شود.

منبع اخبار ساختمانی

دریافت مشاوره رایگان
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button