چوب شفاف

احتمالا با شنیدن نام چوب شفاف بسیار متعجب شوید و فکر کنید که همچین چیزی غیر ممکن است اما باید بگویم که چوب شفاف وجود دارد و در آینده نزدیک از این چوب در طراحی و اجرای نمای ترمووود استفاده خواهد شد. با بانیان نما مجری انحصاری نمای خشک و مدرن همراه باشید.

از چوب می توان به عنوان یک ماده جهانی استفاده کرد و این ماده طبیعی مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه در ساختمان دارد، اما مشکل اصلی آن این است که در برابر حشرات خورده و با گذشت زمان کسل می شود، نه اینکه نیروی نوری از آن عبور کند.

بنابراین، محققان بدنبال راه حلی بودند که بتواند این کاستی ها را برطرف کند تا زمانی که به ایده درخت شفاف برسند. چوب ماده ای بادوام است که می تواند برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد، اما این ماده با گذشت زمان مقاومت خود را از دست می دهد و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

از طرف دیگر، ماده ای به نام شیشه به عنوان ماده ای شکننده و ظریف پیشنهاد می شود که برای فضاهایی که به نور نیاز دارند اما در برابر ضربه مقاومت نمی کنند و انرژی زیادی را از دست می دهند، مناسب است.

بنابراین محققان با ترکیب دو ماده شیشه و چوب توانستند ماده جدیدی به نام چوب شفاف را در صنعت ساخت و ساز معرفی کنند که علاوه بر شفاف سازی چوب، مقاومت آن را نیز افزایش می دهد. چوب شفاف دارای خواصی است که به خوبی در برابر ضربه مقاوم است و از نظر امنیت شیشه مشکلی نخواهد داشت.

معرفی چوب در صنعت ساخت و ساز

چوب یکی از قدیمی ترین مصالحی است که در ساختمان سازی کاربرد داشته است و گرچه با حضور مصالح جدید، گاه ممکن است قدیمی به نظر برسد، اما هنوز هم به خاطر رفتار بسیار مناسب در برابر زلزله و همچنین سبز و دوستدار محیط زیست بودن، در برخی نقاط دنیا جزو محبوب ترین مصالح است.

همانطور که گفتیم، شیشه به عنوان یک ماده شکننده ظریف اگرچه مناسب فضاهایی است که نیاز به نور دارند، اما در برابر ضربه کاملا غیر مقاوم است است و مقدار زیادی از انرژی را نیز هدر میدهد.

خوشبختانه مدتی است که پژوهشگران موفق شده اند با ایجاد تغییراتی در چوب ماده ای به نام چوب شفاف بسازند که علاوه بر شفاف بودن، مقاوم نیز بوده و از نظر عایق بودن، نسبت به شیشه انتقال گرمای بسیار کمتری داشته باشد. با استفاده از این نوع چوب، می توان بدون اینکه ساختار چوب تغییر کند، ۸۵ درصد از نور را عبور داد.

هزینه چوب شفاف چقدر است؟

از طرف دیگر، منبع اصلی چوب های شفاف تجدید پذیر بوده و از لحاظ هزینه، بسیار مقرون به صرفه است؛ ضمن اینکه چوب های شفاف در مقایسه با چوب های معمولی می توانند تا ۱۰ برابر استرس با فشار و تا ۴ برابر کشش بیشتر را تحمل کنند. پژوهشگران برای تولید این ماده از چوب بالسا استفاده کرده و لیگنین آن را جدا کردند.

چوب شفاف چگونه ساخته می شود؟

سپس آکرولیک که مادی زیست تخریب پذیر و ضد آب است را وارد بافت های باقیمانده کردند تا منافذ کوچک به جا مانده از جداسازی لیگنین و همینطور آوندهای توخالی آب را پر کنند. با این روش نه تنها ساختار و استحکام چوب حفظ شد، بلکه خواص نوری آن هم افزایش پیدا کرد. نتیجه کار، تولید ماده ای از چوب بوده است که ظاهری مثل آب یخ زده دارد.

در جدیدترین متد تولید این نوع چوب، اکریلیک با پلی اتیلن گلیکول ترکیب شد که به خوبی در چوب نفوذ می کند. یکی از مزایای پلی اتیلن گلیکول این است که در اثر گرما، انرژی را جذب کرده و ذوب می شود؛ اما با پایین آمدن دما مجددأ سخت شده و انرژی تولید می کند. این بدان معناست که ماده تولید شده از چوب که هنگام گرم شدن از حالت نیمه شفاف به حالت شفاف در می آید را می توان برای ساخت و سازه هایی با بهره وری بیشتر در انرژی استفاده کرد تا انرژی ای را که در طول روز از خورشید جذب می کند، هنگام شب در فضای داخلی منتشر کند.

با این حال گفته میشود که همچنان باید کارهای زیادی انجام شود از جمله جایگزین کردن اکریلیک با مادهای زیست تخریب پذیر از جمله دیگر کاربردهای بالقوه و بالفعل چوب شفاف می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

کاربرد چوب شفاف

کاربرد چوب شفاف چیست؟

  1. تهیه تراشه های چوبی کامپیوتر
  2. ساخت سلول های خورشیدی مناسبی که با چوب پوشیده شده باشند
  3. در فضاهایی که نیاز به استفاده از شیشه های مبتنی بر سیلیکا است می توان چوب شفاف را جایگزین نمود.
  4. برای ایجاد سقف های چوبی شفاف می توان از این نوع چوب بهره گرفت تا از این طریق نور بدون اینکه آزار دهنده باشد به فضای داخلی بتابد.

مزایا و معایب چوب شفاف چیست؟

بازتاب نور به داخل خانهانتقال گرمای کمتر و انتقال نور بیشتر
عایق خوب برای گرماماندگارتر از چوب های معمولی
موریانه نمیزنددچار پوسیدگی نمیشود

چند نمونه چوب شفاف

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on email
Share on print

یک پاسخ

  1. این متریال واقعیه؟ یعنی منظورم اینه که واقعا همچین فعل و انفعالاتی روی چوب انجام شده یا مثلا یه محصول پلیمریه و این توضیحات فقط جنبه ی تبلیغاتی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

اخبار جدید

پربازدید ترین ها

Call Now Button